Khairilizwan Jamros

Anak jati Sabah berasal dari Kudat, Sabah yang mula berjinak lebih 11 tahun dalam pemasaran internet sejak tahun 2008 lagi bermula dari penulisan blog .Seorang yang berpengalaman dan berkemahiran dalam pelbagai bidang termasuk fotografi, videografi, membina laman web, rekabentuk grafik, penyelenggaraan komputer, rangkaian internet , sistem linux termasuk server dan banyak lagi. Founder Khaiz Group. Seorang Ambivert. Peminat setia dragon ball.

10 Cara Mengenal Perwatakan Diri oleh Dato' Dr. Hj. Fadzilah Kamsah

watak watak anak

Setiap anak dilahirkan dengan watak atau peribadi yg lain-lain. Ibu bapa mesti bijak membaca watak anak-anak, kerana pendidikan yang berkesan adalah pendidikan yang bersesuaian dengan watak sebenar anak-anak. Mengikut pakar motivasi, Dato’ Dr. Hj. Fadzilah Kamsah, terdapat sekurang-kurangnya 10 cara utk mengenal perwatakan anak-anak.
1. Nama
Nama menggambarkan doa atau harapan ibu bapa terhadap anak-anak. Ibu bapa mesti memahami makna bagi nama anak-anak kerana nama akan mempengaruhi tindak-tanduk dan peribadi anak-anak. Anak-anak yang bernama Afifah (berbudi bahasa) mungkin akan menjadi seorang lemah lembut berbanding yang bernama Naqibah (ketua) yang berwatak lebih tegas, ada prinsip (mungkin keras kepala, degil dsb). Anak yang bernama Ariffin mungkin seorang yang bijak manakala anak yang bernama Hanif seorg yang jujur dan bersih hatinya.
2. Perwatakan Fizikal
Pakar-pakar psikologi menyatakan, bentuk badan anak-anak turut memberi gambaran perwatakan anak-anak, misalnya:
*Bertubuh kurus
Seorang yang agak gemuruh dan kelam-kabut tapi sangat kreatif. Seorang yang aktif dan pantas bergerak. Tapi agak penakut dan tidak boleh diharap sangat. Suka diberi penghargaan dan belaian oleh orang lain.
*Bertubuh sederhana
Suka tidur dan kuat makan. Kuat semangat, tapi slalunya tak fikir panjang sebelum bertindak. Sensitif, mudah marah, dan inginkan kesempurnaan. Memiliki daya ingatan yang kuat, suka memberi pandangan.
*Gemuk
Seorang yang tenang, penyayang, mudah bertolak-ansur dan teratur apabila buat kerja. Agak lambat berfikir, tapi ingatannya selalu tajam. Sabar dan jarang marah.

Gambar Hiasan
Gambar Hiasan

3. Tarikh lahir
Terdapat tiga jenis karaktor anak berdasarkan tarikh lahir.
Jenis A (lahir pada bulan 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12)
Watak: Kelam-kabut, mudah tertekan, selalu nak cepat, kurang sabar, inginkan kesempurnaan, sentiasa nak cari kehebatan.
Jenis B (lahir pada bulan 1, 3, 5, 6, 7, 10, 12)
Watak: Tenang, mudah bertolak-ansur, mudah diajak berbincang.
Jenis C (lahir pada bulan 2, 3, 4, 7, 8, 9)
Watak: Emosi tinggi, mudah melenting dan mudah tersinggung.
4. Tulisan
Tulisan ditekan – Seorang yang cergas, pantas dan agresif.
Tekanan ringan – Seorang yang tidak begitu sihat dan mudah sakit.
Tulisan berbentuk bulat – Emosional, prihatin, penyayang, peka dan kreatif.
Tulisan tajam – Rasional, sistematik, pandai mengurus, banyak guna otak kiri.
Tulisan condong ke kanan – Ramah, penyayang, berani, pemurah.
Tulisan condong ke kiri – Suka menyimpan rahsia, pemalu, setia, kurang bercampur dengan orang.
Tulisan tegak – Sistematik, suka berkawan, suka cari jalan tengah.
Tulisan bercampur-aduk – Emosi tak tetap.
Tulisan jarang-jarang – Tak suka campur orang, kurang mesra, boros.
Tulisan rapat-rapat – suka bergaul, tapi amat bergantung dengan orang lain, sangat berjimat.
Ekor bagi huruf j, g, y dan z besar – Emosi ditunjukkan dengan jelas, penyayang, pandai tunjukkan kasih sayang, pemurah, rajin.
Ekor huruf j, g, y dan z kecil dan x lengkap – Tak pandai pamer emosi, kurang rajin.
Palang t tinggi – Aspirasi tinggi.
Palang t rendah – Mudah puas hati, tidak bercita-cita tinggi.
Palang t sederhana – Usaha dan tahap pencapaian yang sederhana.
5. Warna kegemaran.
Hijau – Mencitai alam sekitar, pemurah, mengambil berat,penyayang,
berperikemanusiaan, kritis, banyak idea.
Hitam – Serius, buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh, tinggi iltizam.
Putih – Optimis, bersangka baik, sabar, suka kedamaian.
Merah jambu – Penyayang, bersungguh-sungguh, mempunyai keinginan yang tinggi.
Oren – suka kebebasan, kreatif, aktif, agak kelam-kabut, semangat tinggi, mempunyai ramai kawan.
Kuning – Ceria, tahan lasak, suka berkawan.
Biru muda – Sensitif, beretika, suka menolong, suka bekerjasama, sedia berkorban untuk orang lain.
Emas atau perak – suka pada kejayaan.
6. Urutan dalam keluarga.
Anak sulung – Cakap serupa bikin, cemerlang di rumah dan sekolah, jadi model kepada adik-adik, suka mengawal orang lain, pandai memujuk.
Anak tengah – Suka jadi pendamai, pemurah, mudah berkawan, bertolak-ansur.
Anak bongsu – Berani mengambil risiko, bertolak-ansur, kreatif, peramah.
Anak tunggal – Yakin, tak bergantung pada orang lain, teliti dan terperinci, bercita-cita tinggi, pengasih, pemurah dan suka bantu orang lain.
*sumber: majalah i (keluaran karangkraf)
 

'Tips' Halau Lipas Dengan Berkesan

LIPAS

Lipas, salah satu haiwan (ka serangga?) yang mengelikan dan selalunya ia akan dipukul menggunakan penyapu, selipar dan sebagainya sehingga mati. Kamu pernah dengar atau terbaca jika lipas dipukul akan mendatangkan keburukan yang mana puncanya berada di bahagian isi perut lipas.
Dikatakan dalam perut serangga ini mengandungi cacing halus dan lembut yang akan hidup meskipun di luar daripada tubuh lipas. Bila cacing ini berada luar daripada badannya, ia akan mencari tempat baru. Cacing ini bersaiz pendek dan dapat dilihat melalui mata kasar pada jarak 10-20 cm.
lipass
Sebenarnya kenyataan di atas TIDAK BETUL. Sebab ndak ada pun kajian bertulis yang membuktikan ada cacing bahaya dalam lipas yang memudaratkan. Tetapi ada penulisan yang mengatakan terdapat cacing parasit (Dipanggil sebagai Entomopathogenic nematod ) di dalam serangga lain ndak pasti lipas ada ka ndak. Tetapi apabila anda menghancurkan serangga, cacing tidak dapat masuk ke tubuh manusia seperti itu kecuali masuk hanya melalui luka atau makanan.
Masalah lipas di rumah memang susah maw elak. Sudah buat macam-macam cara sekalipun, pasti akan muncul di sesetengah bahagian di rumah terutama di bahagian dapur, atau ruang tamu kan. Jangan risau, kami ada petua berguna untuk kamurang halau serangga kotor ini dengan berkesan. Cuba dan lihat hasilnya okay!
-Ambil sebuku sabun mandi dan potong kecil. Letak dekat kawasan yang banyak lipas.
-Biji pelaga juga  berkesan. Kamurang ambil beberapa biji pelaga dan letak di kawasan ianya membiak.
-Buah lemon? Ya, lemon juga petua untuk menghalau lipas. Kamurang hiris lemon dan letak di kawasan serangga ini selalu muncul.
-Sebenarnya hujung timun atau pangkal timun akan membuatkan lipas mati? Kalau tak percaya, cuba letak di kawasan yang banyak kaum-kaumnya.. eheee
-Petua seterusnya, ubi kentang.  Caranya? Kamurang rebus kentang sampai masak. Kemudian lenyekkan dan campur serbuk penaik , lepastu kamurang gaul. Jadikan adunan itu berbentuk bulat dan letak di kawasan lipas. Lihat apa hasilnya nanti ah.
-Daun pandan harus dihiris terlebih dahulju dan letak dalam uncang , jangan lupa untuk tebuk uncang tersebut okay!. Letak di kawasan pembiakan lipas.
Guna bahan-bahan yang sedia ada jak , mungkin akan berkesan, cuba dulu baru tau kan. K.. selamat mencuba!
Kredit: http://sempoimedia.blogspot.my

4 Jenis Orang Yang Disukai Nyamuk

nyamuk

Sebahagian kita mesti pernah tertanya-tanya kenapa diantara ramai-ramai manusia di dunia kita juga yang menjadi sasaran kegemaran nyamuk. Untuk sebab-sebab misteri, memang fakta bahawa ada sebab mengapa nyamuk menggigit sesetengah orang lebih daripada yang lain. Pakar percaya bahawa nyamuk tertarik kepada orang-orang tertentu sahaja. Berikut adalah 4 faktor yang menentukan sama ada kamurang boleh menjadi salah satu daripada mereka.
1.Wanita Hamil
nyamuk
Nyamuk tertarik kepada karbon dioksida yang dihasilkan oleh manusia terutama apabila kita bernafas. Fakta menyatakan wanita hamil menghasilkan lebih banyak karbon dioksida, maka tidak hairan jika nyamuk lebih tertarik kepada mereka. Dan kita boleh lihat sendiri mengapa  virus Zika yang sedang menular dikalangan wanita hamil dan menjadi ancaman sebenar kepada bayi.
2.Orang yang Bersenam
nyamuk
Kamu mesti mempunyai pengalaman contohnya berjalan-jalan di taman pada waktu petang dan tiba-tiba dikurumi (didatanngi) nyamuk.  Nyamuk sebenarnya  tertarik kepada asid laktik, yang dihasilkan dalam kuantiti yang besar dalam otot manusia  apabila bersenam, berjalan, berlari dan sebagainya.
3.Minuman Beralkohol
nyamuk
Pakar mendapati bahawa minuman ‘heat-producing drinks’ khususnya alcohol menjadikan kita lebih menarik perhatian nyamuk. Ini kerana minuman seperti alkohol akan meningkatkan suhu badan manusia dan nyamuk mudah mengesan suhu atau haba yang panas.
4.Darah O
PicsArt_08-03-11.47.30
Penyelidikan mereka yang pakar juga menunjukkan bahawa kemungkinan untuk nyamuk menggigit seseorang dengan jenis darah O adalah 83%. Manakala orang yang mempunyai darah jenis A adalah kurang berkemungkinan untuk digigit oleh nyamuk.
Jadi, jika kamurang  salah satu daripada kumpulan yang berisiko, mungkin suda masa kamurang lakukan sesuatu dan basmi nyamuk yang ada disekitar kamu. Jangan sudah sakit baru maw susah-susah cari ubat k.

TIPS MEMILIH BUAH TEMBIKAI YANG ORANG NDAK TAHU

Tembikai

Siapa yang ndak suka tembikai? Kebanyakan orang  suka dengan buah-buahan yang menyegarkan lagi manis. Kadang-kadang kita terfikir kalaulah kita ni petani yang berpengalaman, bulih beli tembikai berair, lazat, yang cukup masak, dan manis. Di sini kami SHARE sama kamurang tips untuk melihat dan memilih tembikai yang masak dan manis.
1.Tompok Kuning
tompok kuning tembikai
Pertama, apa yang kamu bulih check ialah lihat tanda atau ‘spot’ kuning pada buah. Ianya adalah tempat di mana tembikai itu terletak di atas tanah. Buah yang betul-betul masak sentiasa mempunyai tompok kuning atau oren-kuning berkrim, (kalau masih putih belum berapa tu).
2. Garis-garis Pendebungan Lebah.
tembikai
Seterusnya anda lihat garis-garis atau bintik-bintik perang pada tembikai. Garis itu menunjukkan lebah sudah menyentuh bahagian pendebungaan time tu tembikai masih bunga lagi. Lebih banyak pendebungaan oleh lebah, maka lagi manis tu buah.
3. Jantina dan Bentuk
tembikai
Ramai yang tidak tahu bahawa petani sentiasa membezakan tembikai mengikut jantina. Contohnya, yang jantan adalah lebih besar, mempunyai bentuk memanjang, dan rasa berair, manakala yang betina mempunyai bentuk yang bulat dan sangat manis. Di sini terpulang kepada anda memilih isi yang berair mahupun yang manis.
4. Saiz dan Berat
tembikai32
Selain itu, ia adalah lebih baik untuk memilih buah yang bersaiz sederhana ndak terlampau besar atau kecil. Apa yang penting ialah kamu pastikan berat buah ngam sama saiz buah itu sendiri.
5. Tangkai Kering
tembikai
Dan yang terakhir ialah kamurang tinguk pada tangkai tembikai. Kalau kering betul tu tangkai nah kompom masak. Kalau masih hijau maknanya buah dipetik terlampau awal dan mungkin belum masak sepenuhnya.
Ada satu lagi tambahan tips dari admin sendiri iaitu dengan mengetuk-ngetuk kulit luarannya untuk memastikan isi di dalam padat atau tidak. Jadi itu seja beberapa tips, kamurang bulih cuba sendiri untuk pastikan tembikai yang kamu beli masak, sedap dan manis. Kalau ndak yakin jugak kamurang tanya penanam tembikai.(hehehe)
 
sumber gambar mr.google
 
 

Asal-Usul Nama Kuala PENYU

Perjalanan ke Kuala Penyu hanya mengambil masa 2 jam dari Bandaraya Kota Kinabalu dengan kereta atau bas. Perjalanan melalui jalan Beufort, hanya berjarak 145 kilometer daripada Kota kinabalu ke daerah ini. Perjalanan melalui Membakut/Pimping pula jaraknya kini cuma 106 kilometer, disamping menjimatkan masa perjalanan apabila melalui Membakut/Pimping, pengunjung juga berpeluang menaiki perkhidmatan Feri untuk menyeberangi Teluk Sitompok. Terdapat juga lapangan terbang kecil di daerah ini (di Tinambak) tetapi hanya digunakan oleh tentera semasa perang.
kula penyu
Kuala Penyu di kelilingi oleh Pantai-Pantai yang cantik dan luas. Terdapat banyak pilihan untuk pengunjung berkelah, memancing mahupun berjalan-jalan. Menarik mengenai pantai-pantai di sekitarnya, kebanyakan pantai dilitupi oleh Terumbu Karang. Kesan daripada itu, tiada ombak yang terlalu besar melanda pantai-pantai ini. Oleh itu, pantai-pantai Kuala Penyu dianggap selamat untuk mandi manda.
kuala penyu 1
Pulau Tiga yang digunakan semasa pengambaran Survivor Island sebenarnya lebih dekat dengan Kuala Penyu. Dengan menaiki bos besar, ia cuma mengambil masa selama 20 minit. Jika berpeluang datanglah ke daerah ini dan Pulau Tiga Survivor Island.
Sungai Sitompok merupakan antara sungai yang mengalir di kawasan Kuala Penyu. Sungai sitompok berpunca daripada kawasan tanah tinggi yang ada di Daerah Tenom, dan dipercayai hulu sungai sitompok berasal dari cabangan Sungai Padas dan terus ke kawasan daerah Beaufort, Sabah terus ke daerah Kuala penyu. (Sila rujuk peta untuk kompom k).
Menurut kepercayaan dan cerita lisan penduduk setempat, asal usul nama Kuala Penyu berikutan terdapatnya sebiji batu berbentuk menyerupai seekor penyu yang mana dikenali sebagai batu penyu di muara sungai sitompok.

Gambar hiasan
Gambar hiasan

Oleh kerana itu, asal usul nama daerah ini berkaitan dengan batu berbentuk seekor penyu yang berada di kuala sungai Sitompok maka terjadilah nama Kuala penyu. Batu penyu boleh dilihat ketika air surut di muara sungai sitompok yang terus ke Laut China Selatan.
Terdapat cerita mereka yang pernah datang untuk mem“BINTUR” (menangkap) ketam berhampiran kawasan tersebut, mengatakan pernah menyaksikan batu itu, dan ianya sebesar (lebih kurang) 4’x8’.
Rasanya pihak pentadbiran daerah bersama pihak-pihak berwajib perlu mencari inisiatif untuk mendokumentasi perkara ini meskipun ia masih dikatakan lagenda. Lagenda seperti ini mungkin mampu menyumbangkan sesuatu kepada daerah ini, khususnya Industri Pelancongan. Lagenda Mahsuri di Langkawi diheboh-hebohkan sehingga membuatkan Langkawi begitu terkenal. Kita tidak kerugian apa-apa sekiranya melakukan yang sama.
 
Sumber Pejabat daerah Kuala Penyu dan sumber gambar mr.google
 

Di sebalik nama Mamut?

Mamut

Kamu tau ka  dari mana tu asal nama ‘Mamut’ yang merupakan bekas tinggalan lombong tembaga suatu ketika dulu?
Menurut cerita penduduk tempatan perkataan ini berasal dari tutur bangsa Sungai di daerah Ranau iaitu suku Sugut. Suku Sugut mengungkapkan ‘ma-mut’ yang bermaksud ‘panas’.
Suku ini yang tinggal di pesisir sungai Sugut mengungkapkan ‘mamut’ bagi menggambarkan kawasan di Mamut, Ranau itu sentiasa mengeluarkan wap panas dari bawah tanah dan mempunyai beberapa kawasan air panas.
Mereka menggambarkan Mamut adalah kawasan yang mempunyai aliran air panas di kaki Gunung Kinabalu sehingga mengunjur ke poring, sekarang menjadi Tapak Rekreasi dan pelancongan di bawah pengawasan Taman-Taman Sabah.
Aliran sungai Sugut iaitu sungai yang ketiga terpanjang di Sabah juga dipercayai sebahagian besarnya berpunca dari kaki Mamut mengalir melalui sungai Liwagu.
Walaupun dengan kewujudan ‘sungai Mamut’ atau air panas di Mamut, sebenarnya Mamut adalah kawasan yang sejuk sama seperti kawasan kaki gunung di Mesilou, Kundasang.

Sumber
tembuakar.blogspot.my

101 Cerita MAMUT Lombong Tinggalan Berharga

Mamut

Lombong Tembaga Mamut menyimpan 101 cerita disebalik pembukaannya. Tapi tetap ramai generasi kini yang tidak tau kisah disebalik pembukaan lombong Mamut ni. Dulu-dulu Sabah pernah menjadi antara pengeluar tembaga (kumprum) utama dunia. Time tu, siapa yang ndak kanal nama lombong Mamut atau lebih kena kenal sebagai ‘Mamut Copper mine’ (MCM). Pendek cerita pembukaan lombong ni memang banyak membawa perubahan besar terdapat masyarakat khususnya pembangunan ekonomi. Tetapi kesan yang buruk yang dibawa oleh lombong ni pun tetap ndak boleh kita sangkal.

Mamut
Sebelum Penerokaan

Dengan menggunakan dana khas Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), sejarah pembangunan lombong Mamut dimulakan oleh pasukan penerokaan pada Disember 1963 hingga ke 1965, di Ranau, Sabah, Hasil kajian PBB mendapati nilai-nilai tembaga yang tinggi termasuk logam-logam lain di dalam tanah, sedimen sungai dan air sungai Mamut, Bambangan dan Lohan.
Dalam pertandingan sengit beberapa negara untuk mendapat tawaran permit penerokaan, Jepun Union yang diwakili oleh OMRD (Ohio Mining Rights Decision) telah berjaya menang tender tersebut dan diberi permit untuk penerokaan ke atas sekitar Mamut dan seterusnya diberi kebenaran untuk melombong mineral-mineral yang tertakluk dalam perjanjian antara kerajaan Negeri Sabah dan OMRD.
Pada masa penerokaan itu, sedalam 15,620 m telah digali dan didapati rizab bijih mineral hampir 100 juta tan. Dalam rizab yang tinggi itu, hampir 80% adalah gred tinggi tembaga. Yang lain cuma bijih-bijih perak dan emas.
Dijadikan cerita, perlombongan tanah Mamut oleh OMRD bermula pada tahun 1970. Dan selepas 5 tahun beroperasi, pada November 1975, penghantaran kali pertama bijih tembaga telah diangkut ke jeti Usukan dan seterusnya di bawa ke Jepun untuk penapisan di negara tersebut.
Mamut
Perlombongan Mamut 1972

 
Mamut
Perlombangan tahun ke 14 1984

MamutTapi, pada akhir tahun 1999 tanah lombong ini terpaksa ditutup sebab berlaku limpahan air bercampur tembaga mengalir ke sawah, sampai ianya merosakkan tanaman dan membunuh haiwan peliharaan sama berhektar-hektar tanah rosak pun rosak. Akibat pencemaran dari lombong ini, ramai petani yang kehilangan kebun dan rumah. Lombong ini akhirnya muflis kerana terpaksa membayar pampasan yang banyak kepada penduduk terlibat.
Mamut
 
Kajian terhadap kepekatan logam berat di dalam Sungai Mamut, Ranau Sabah yang dijalankan pada bulan Februari 2007 menunjukkan walaupun Lombong Tembaga Mamut telah berhenti beroperasi sejak tabun 1999, kepekatan logam berat masih tinggi di dalam Sungai Mamut, Ranau Sabah. (Kalau maw lagi detail pi kamurang rujuk > Yahya Jelimin, (2007) Kajian logam berat di dalam air Sungai Mamut, Ranau. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
 
 
Sebenarnya, salah satu perkara yang menjadi kebimbangan penduduk sehingga kini ialah melimpahnya air berasid daripada lombong itu ke sungai-sungai sekitar. Sekarang pun belum ada tindakan daripada mana-mana pihak walaupun telah membangkitkan isu ini kepada parlimen. Pun begitu, sekarang ni lombong ini telah menjadi  danau buatan yang menarik untuk dikunjungi (ni pendapat penulis semata-mata. Jadi, tanya mereka yang pakar kalau kamu maw pi sana).
Mamut
 
Sumber
Sabah Sarawak Union – United Kingdom (SSU-UK)
Universiti Malaysia Sabah Institutional Repository
SabahUp2Date.blogspot.com